نقد و دانلود تیزر فیلم زیبای The Past (گذشته) جدیدترین فیلم «اصغر فرهادی»

ساخت وبلاگ
بررسی و دانلود تیزر فیلم زیبای The Past (گذشته) جدیدترین فیلم «اصغر فرهادی»
نقد و بررسی ماجرای The Past (گذشته) / جدیدترین ماجرای «اصغر فرهادی »
فیلمساز ایرانی، اصغر فرهادی با یک ماجرای جذاب، فریبنده و فکر شده راهی جشنواره فیلم کن شدههست . یک مثلث عشقی با درخشش برنیس بژو، علی مصفا و طاهر رحیم. یک زن فرانسوی، به نام ماری(بژو) در تلاشاست تا مشکلاتش با همسر ایرانی اش، احمد(مصفا) را که خیلی وقتهست از هم جدا شده اند، حل کند و یک شروع شدید با یک شریک جدید با نام سمیر(رحیم) داشته باشد. فیلم بعضی از تم های فیلم قبلی اصغر یعنی جدایی را هم دارد. مفاهیمی مثل فناپذیری عشق در کنار ایده هایی چون ایجاد رابطه صمیمانه و خانوادگی در دنیایی که قبول کردن فرزند همسر جدید، یک مساله معمول به حساب می آید. این موضوع با یک تم تراژیک قوی _ گذشته که با بیرحمی بر ما چنگ می زند _ ترکیب و دارای قدرت بیشتری شدهاست . این فیلمساز ، افسردگی و عصبانیتی که در مبارزه با گذشته و از بین بردن انتخاب های نادرست زندگی، درگیرش می شویم را نشان می دهد.


فیلم، یک درام پیچیده و در اغلب مواقع درخشان با اجراهایی مهار شده و هوشمندانهاست . ظرافت خاصی در کنار هم چیدن جزئیات و تکه های داستان به شکل یک الگو، پیچش های غیر منتظره در طرح داستان، تعلیق های پیچیده و آشکارسازی ها وجود دارد. ساختار روایی، شاید خودش زیاد از حد، از پیش تعیین شدهاست : ملودرام کم در ترکیب با تراژدی وجود دارد و شاید غیبت طولانی یکی از کاراکترهای مهم در فیلم، حدس زدن صحنه آخر را آسان کند. فیلم، در اغلب مواقع شبیه یک تئاترهست ، اما در عین حال دلچسب و جالب توجه هم هست. این نیرو و هوش این فیلمساز در فیلمسازی اش واقعاً رضایت بخشهست .

ماری از احمد خواستههست که از تهران به پاریس بازگردد و برای انجام کارهای طلاق به تاخیر افتاده و اختلاف نظر ها حاضر شود. از نظر قانونی نیازی نیست که او حضور داشته باشد، اما ماری یک خاتمه خوب می خواهد تا یک خداحافظی متمدنانه و بالغانه با ازدواج شکست خورده اش داشته باشد. همچنین احمد هم با فرزندانش، لی کوچولو (جین جاستین) و لوسی نوجوان (پائولین برلت)که همیشه شیفته او بوده اند، وداعی درخور داشته باشد. www.parsfilm41.com

ماری برای ترساندن احمد، برایش هتل رزور نکردههست ، اما با انگیزه هایی پیچیده انتظار دارد که احمد در خانه کوچک و شلوغ ماری اقامت کند تا او را بیندازد درست در وسط مسئولیت ها و زندگی اخیری که ماری داشتهاست . شریک جدید و جوانتر ماری، یعنی سمیر (رحیم) که صاحب یک مغازه خشکشوییاست ، به همراه پسر کوچکش، فرود(الیاس آگیس) به خانه ماری نقل مکان کردههست . احمد و ماری هنوز هم رابطه یک زوج متاهل را دارند و این باعث ناراحتی سمیرهست هر چند که این رابطه یک رابطه ناکامهست . و هر سه بچه ها به صورت غریزی به احمد در جایگاه پدر نگاه می کنند و باعث می شوند که این موقعیت دردناک، پیچیده و غامض، حتی سخت تر هم شود. غم انگیز تر از همه، وظیفه ایاست که ماری از احمد انتظار دارد، انجام دهد: که با لوسی صحبت کند و از او بخواهد دلیل عصبانیتش را توضیح دهد. جواب های لوسی، حقایق دردناک و حتی وحشتناکی را در مورد مسائلی که به ایجاد این موقعیت ختم شدههست ، آشکار می کند. click here

این فیلمساز ارتباطات بین افراد را مثل آناتومی بدن تشریح می کند: دردآور و پیچیده. آیا ماری باید طلاقش را در غیبت احمد نهایی می کرد؟ آیا او باید رشته های گذشته را پاره می کرد و خودش با ناراحتی های لوسی برخورد می کرد؟ و اگر ناراحتی لوسی ریشه در نارضایتی او از شریک جدید ماری داشت، بهتر نبود که او شریک قبلی اش را خارج از این مساله نگه دارد؟ فرهادی نشانمان می دهد که جواب «بله» ممکناست یک پاسخ معقول نسبت به هر سه پرسش بالا باشد، اما این را هم نشان می دهد که این ها به هم نامربوطند. ماری قانع شدههست که احمد را برگرداند تا با او به شکلی ویرانگر رو به رو شود. و باز هم با همان فشارها قانع می شود که به سمت سمیر هم هل داده شود. چیزی که در این درام، رضایت بخشهست ، اهمیتیاست که به عمل معذرت خواهی می دهد. بچه ها مجبور می شوند که برای خطایی که مرتکب شده اند، معذرت خواهی کنند وگرنه هدایایشان را نخواهند گرفت. سمیر به خاطر رفتارش با ماری عذرخواهی می کند و با عصبانیت می گوید که این «تاسف» به این معنا نیست که او میدان را خالی می کند. شاید این رفتار متمدنانه معذرت خواهی و جبران، ما را از اشتباهات گذشته مان جدا کند و شاید باز هم تشویق به تکرار آن ها شویم.

فکر می کنم ماجرای ساز فیلمش را با فراوانی جزئیات مرموزانه و غافلگیری های داستانی پر نکردههست و آن را به محدوده باورپذیری و معقول بودن نزدیک کردهاست . اما عجب فیلم محکم و گیراییاست که تار و پودی واقعی و عقلانی دارد و از همان سکانس شجاعانه اول فیلم، خود را نشان می دهد. یعنی جایی که ماری، احمد را از فرودگاه برمی دارد، سوار یک اتومبیل نا آشنا می شوند و از محل پارک دنده عقب می گیرد و یک تصادف بی دلیل اتفاق می افتد: حادثه ای که این فیلمساز با هوشمندی عنوان فیلم را در پی آن بالا می آورد :گذشته. که برف پاک کن ماشین همراه آن می شود. دنده عقب گرفتن خطرناکاست ، بازگشت خطرناکاست ، گذشته خطرناکهست . read more


"منبع: سایت نقد فارسی" معرفی سایت و بلاگ و خدمات برتر...
ما را در سایت معرفی سایت و بلاگ و خدمات برتر دنبال می کنید

برچسب : فیلم , دانلود فیلم, دانلود جدیدترین فیلم ها , نویسنده : حسین nikiweb1 بازدید : 490 تاريخ : دوشنبه 30 ارديبهشت 1392 ساعت: 14:51